Ćwiczenia dla każdego, czyli jak świadomie wyćwiczyć ciało i umysł?

Zdjęcie przedstawia okładkę książki Projekt zdrowie. Na drugim planie widać sportowe buty, budzik i wodę z cytryną.

Wiesz doskonale, że ruch i ćwiczenia fizyczne są ważne, ale prawdopodobnie nie wiesz, jak bardzo. W tej książce (autorzy) wskazują niewiarygodne efekty, jakie przynosi aktywność fizyczna – znacznie bardziej kompleksowe niż tylko utrzymywanie wagi ciała i poprawa kondycji.

A no właśnie! Zainspirowana słowami Pani Swojego Czasu, uznałam że po prostu muszę Wam napisać o TEJ książceProjekt zdrowie, szwedzki poradnik inteligenta, bo o niej mowa, odkrywa przed czytelnikiem meandry badań, analiz i naukowych zestawień, będąc przy tym lekturą wartką i niezwykle ciekawą. Napisana przez lekarzy zajmujących się fizjologią (Carl Johan Sundberg) oraz psychiatrią (Anders Hansen) wszechstronnie ujmuje temat i nie pozwala się tak łatwo odłożyć na półkę.

A wpis ten tworzę ze szczególną nadzieją, że dotrze do osób, dla których ćwiczenia to tylko mozolne gubienie kilogramów idące w parze z wyrzeczeniami i wylewaniem siódmych potów na macie. Gros ludzi właśnie po to podejmuje wyzwanie i włącza je do swojego życia… Nie zdając sobie sprawy, że szczupła sylwetka i lepsza kondycja to tylko jedne z wielu zadowalających efektów. O całej reszcie nie mamy nawet pojęcia, bo nie jesteśmy w stanie jej dostrzec. I to właśnie o tych wewnętrznych, często zaskakujących procesach, jest ta książka.

CZY WIESZ, ŻE…

💊 „Badania wskazują, że połowa ludności Europy rusza się za mało, podobnie sytuacja przedstawia się w Stanach Zjednoczonych, a jeśli spojrzeć globalnie, to blisko jedna trzecia ludności nie rusza się w dostatecznym stopniu.”
💊 „Regularnie uprawiana aktywność zmniejsza niemal o połowę zagrożenie demencją. Rozwój choroby można opóźnić nawet o 5 lat.”
💊 „Każda godzina aktywności fizycznej przedłuża twoje życie o dwie do pięciu godzin. A każda godzina spędzona na oglądaniu telewizji skraca życie o 22 minuty.”
💊 „Gimnastyka mózgu to nie tylko sudoku i krzyżówki – to również spacery w szybkim tempie. Kiedy spacerujesz, przyspiesza nie tylko krążenie w nogach, ale i w głowie!”
💊 „Jeśli zmieniasz tryb życia i przechodzisz od ciągłego siedzenia do regularnej aktywności fizycznej, to równocześnie zmienia się działanie ponad 900 różnych genów.”
💊 „… styl życia, jaki prowadzimy, nie tylko wpływa na środowisko rozwoju dziecka, lecz również zmienia nasze geny, a te zmiany mogą być dziedziczone przez kolejne pokolenia.”

No dobrze, mnie to przekonuje i mam nadzieję, że Ciebie też. Reszta inspirujących cytatów niech będzie zachętą do sięgnięcia po książkę i włączenia systematycznego  ćwiczenia do swojego planu dnia. I nie, to naprawdę nie muszą być od razu „wielkie” rzeczy. Zobaczcie sami.

OD CZYTANIA DO DZIAŁANIA

To doprawdy mikrokroki, ale w skali roku można na nich ugrać – 3,3 kg! Choć właściwie wszystko zależy od tego czego oczekujesz i jaki sposób ruchu preferujesz. Najprostszym zalecanym sposobem jest szybki 30 min spacer, który ma się charakteryzować podwyższonym pulsem. Jeśli lubisz trening interwałowy także znajdziesz tu coś dla siebie. Najważniejsze, żeby wstać z kanapy i pamiętać, że ćwiczenia to niezawodny sposób nie tylko na eliminowanie ryzyka zapadnięcia na choroby tj. cukrzyca, atak serca czy depresja, ale także prosta droga do wielu wymiernych korzyści. Kto z nas nie chciałby czuć się lepiej, być bardziej skoncentrowanym, energicznym i odpornym na infekcje? No właśnie!
A do tego nie ma znaczenia w jakim jesteś wieku i ile czasu prowadziłeś siedzący tryb życia. Choć oczywiście trzeba zachować ostrożność i jeśli w grę wchodzą choroby lub kontuzje to warto swoją aktywność omówić z lekarzem. Autorzy naturalnie musieli zastosować uogólnienia, bo omawianie kwestii stanowiących przeciwwskazanie jest zapewne tak samo niemożliwe, co opisywanie całego przekroju indywidualnych przypadków medycznych.

RUCH TO ZDROWIE

A w zdrowym ciele zdrowy duch! Projekt zdrowie, szwedzki poradnik inteligenta to z pewnością dobry punkt wyjścia do zmiany myślenia i nawyków związanych z szeroko pojętą aktywnością fizyczną. Warto również zwrócić uwagę na to, że książka jest poradnikiem, a nie rozprawą naukową czy rozpisanym krok po kroku treningiem dla każdego. Niemniej jednak warto po nią sięgnąć i przewartościować swoje priorytety, bo bez zdrowia… no cóż, wszystko inne nie ma aż tak wielkiego znaczenia.